Denkt u aan software voor de advocatenpraktijk, dan denkt u aan Clip Consultants. Al ruim 30 jaar levert Clip Consultants de alles-in-één praktijkmanagementoplossing CClaw aan talloze advocatenkantoren. Wie zijn de bedenkers, ondersteuners en ontwikkelaars achter dit krachtige softwarepakket? Tijd om kennis te maken met het team van Clip Consultants. Deze keer: Emil Stojanov, Programmeur.
Kun jij jezelf even voorstellen aan het grote publiek?
Natuurlijk, mijn naam is Emil Stojanov, 58 jaar en ik woon in Almere. Ik vul mijn vrije tijd met het onderhouden van mijn 4 klassieke auto’s. Ik maak ook graag motorritjes en onlangs heb ik een nieuwe motor aangeschaft. Ik doe ook graag aan modelbouwen en ik lees graag fantasyboeken.
Voor Clip Consultants ben ik werkzaam als zzp’er en ik programmeer zo’n 20 à 30 uur per week bij deze opdrachtgever. Dit doe ik inmiddels alweer 5 jaar.
Wat is nu jouw voornaamste taak?
Waar ik mij momenteel voornamelijk mee bezighoudt, is het werken aan CClaw versie 5. De opvolger van de versie waarmee onze klanten nu werken: versie 4. Ik ben er deels verantwoordelijk voor dat wij zo snel mogelijk de allernieuwste versie kunnen uitrollen bij onze klanten. Daarnaast ben ik ook bezig met het alsmaar optimaliseren van versie 5. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van een functionaliteit zoals een urenapplicatie, of het mogelijk maken van koppelingen met andere leveranciers. Alles om de klant de beste beleving met het systeem te bieden. Kortom, ik zie het als mijn taak dat de klant geen vraagtekens heeft bij het in gebruik nemen van CClaw 5.
Hoe beschrijf jij het Clip Consultantsteam?
De sfeer en samenwerking onderling is gewoon prettig. Dat is wel iets wat mij opvalt. De meesten zitten al heel wat dienstjaren bij Clip Consultants. Dit zorgt voor stabiliteit binnen dit kleinschalige team. Hierdoor ontstaat ook een hele gemoedelijke sfeer.
Wat betekent voor jou klantgerichtheid?
Klantgerichtheid betekent voor mij: de klant geven wat hij/zij nodig heeft en niet per se wat diegene wil. Stel een klant komt met een verzoek voor een wijziging in CClaw. Dan is dit prima maar welk probleem hoopt een klant hiermee opgelost te hebben? Wat is de daadwerkelijke behoefte voor een verandering? Om goed uit te vogelen waarom men iets wil, kun je soms met oplossingen komen die in eerste instantie de klant niet voor ogen had. Het gaat om het aanbieden van de juiste oplossing door goede vragen te stellen.
Wat is jouw werkethiek?
Ik werk aan CClaw versie 5 en ik probeer zoveel mogelijk vanuit de perceptie van de klant te werken wanneer ik bezig ben met programmeren. Alle stappen binnen ons pakket moeten voor de CClaw-gebruiker logische en verklaarbare stappen zijn. Persoonlijk vind ik - als ik naar andere pakketten kijk - dat ontwikkelaars te weinig kijken naar hoe een gebruiker omgaat met het pakket en waarom bepaalde functionaliteiten gebruikt worden. Zij kunnen denken, mooi een knopje voor functionaliteit x, klaar. Hoe ik te werk ga, is dat ik er altijd voor zorg dat overal, binnen elk openstaand scherm, de workflow hetzelfde is. Staat een knop rechtsboven, dan moet dit in alle delen van het pakket rechtsboven. Niet soms hier, en soms daar. Consistentie in design vind ik dus uitermate belangrijk.
Ik blijf continu rekening houden met de vraag; hoe kijkt de gebruiker naar het scherm? Dit is ook één van de redenen waarom ik niet kijk naar hoe concurrenten hun pakketten invullen. Dat heeft voor mij geen zin. Wat ik wel serieus oppak, zijn de opmerkingen van klanten over een bepaalde functionaliteit. Ik probeer dan te kijken of zoiets dan nuttig is voor CClaw en probeer hieraan dan mijn eigen draai te geven. Mijn streven is om de hoge kwaliteit van het pakket te waarborgen en daardoor blijft dit pakket gewoon uniek.
Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Het mooie aan techniek is dat er altijd nieuwe ontwikkelingen op komst zijn. Mijn passie is techniek, en programmeren vind ik het allerleukste wat er is. Het houdt je geest jong. Ik kan er mijn creativiteit in kwijt en word continu uitgedaagd. Zo blijf je nooit stilstaan.
Er is zoveel in de tijd veranderd, alles is complexer geworden, waardoor je als programmeur haast geen andere keuze hebt dan je te specialiseren. Dat was vroeger wel anders. Nu ga je naar de netwerkspecialist of de hardware specialist. Voor mij is software bouwen mijn specialisme. Als de klant tevreden is met mijn creaties, dan ben ik tevreden.
Soms vergt verandering een beetje lef. Zoals een wijziging aanbrengen aan een functionaliteit waarmee een klant al jaren werkt omdat hij daaraan gewend is. Wat ik dan wil, is het doorbreken van dat soort patronen. Het pakket nog intuïtiever maken voor de gebruiker. Al werk ik al jaren met het pakket, ik behoed mijzelf ervoor om te werken met een tunnelvisie.
Met wie van jouw collega’s zou jij weleens een weekje willen ruilen?
Niemand eigenlijk. Ik houd van mijn werk. Continu klantencontact is aan mij niet besteed, net zoals het werken in de verkoop. Laat mij maar lekker programmeren, dan voel ik mij als een vis in het water. Niet zo gek ook, want ik zit alweer ruim 40 jaar in de automatisering.
Voor welke uitdaging denk jij nog te komen staan tijdens jouw tijd bij Clip Consultants?
Mijn streven is om met CClaw 5 het aantal supportbelletjes naar Nancy van Doren en Jurgen-Jan van Heek drastisch te verminderen. Ik wil dat deze versie zo stabiel is dat klanten nauwelijks nog aan de telefoon hangen voor uitleg over een bepaalde handeling. Ik ben van mening dat ieder telefoontje over het pakket teveel is. Werkt een pakket namelijk goed, dan hoef je ook geen telefoontjes te verwachten. Ik zie het als mijn grootste uitdaging dat Clip Consultants gewoon kan blijven draaien met het aantal mensen dat we nu hebben.
Welke lijfspreuk heb jij?
Ik heb geen lijfspreuk, maar ik kijk naar het nu en morgen. Wat geweest is, is geweest. Zo neem je ook veel minder bagage met je mee. Je kunt niets meer veranderen aan het verleden, dus het beste is om datgene los te laten wat je niet meer kunt veranderen.
Welke impact heeft Clip Consultants gemaakt in de juridische sector?
Zoals ik eerder vertelde, kijk ik naar hoe de klant CClaw ervaart. Daardoor kan ik zeggen dat Clip Consultants met haar pakket haar klanten van veel gemakken voorziet, door handmatige taken weg te halen en te vereenvoudigen. De klant heeft kennis van zijn vakgebied, en Clip Consultants biedt hierin ondersteuning met CClaw.
Als je dit als organisatie goed blijft doen, ligt daar je kracht. Ik denk dat wij daar aardig in slagen anders hadden we het ook niet zo lang volgehouden binnen de juridische branche.